• 02645362989
  • 09123290207
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مدیریت محیط زیست دامداری

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

محیط زیست در بخش دامداری و شیوه مدیریت آن
توسعه چشمگیر دانش و فناوري در جهان امروز، ظاهراً موجب آسایش و رفاه زندگی بشر شده است. با این حال، این پیشرفت ها مشکلات جدیدي را نیز براي انسانها در پی داشته اند که از آن جمله میتوان به 1 آلودگی محیط زیست، تغییرات جوي در زمین و تولید گازهاي گلخانهاي اشاره نمود. بر مبناي نظریه توسعه پایدار، حفاظت از محیط زیست براي نسلهاي کنونی و آتی ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب میشود و از اینرو است که امروزه بحران آلودگیهاي زیست محیطی به چالش و موضوعی جهانی تبدیل شده است.
دامپروري صنعتی جز مخربترین و زیان آورترین صنایع در تشدید بحران منابع آب در جهان، آلودگی آب و نابودي تپه هاي مرجانی به علت عدم رسیدن اکسیژن به آنها گزارش شده است. مهمترین عوامل آلاینده در این صنعت مواد شیمیایی دفع شده از  کودها و سموم دفع آفات نباتی (براي تهیه علوفه دامی) میباشند.

مشکلات زیست محیطی ایجاد شده توسط استخرهای خاکی کود
در دامداری ها پساب کود در استخرهای تماما خاکی انباشته می شود و پس از گذشت زمان زیادی در حدود 4 سال را طی می کند تا پس از تبخیر مایعات آن تبدیل به کود خشک و قابل برداشت شود. این سیستم کنونی معضلات فنی، مالی و محیط زیستی فراوانی را ایجاد کرده است:
1-در این استخرها، کودهای مایع انباشته شده که جامدات آن همواره روی سطح آب را می پوشاند نیازمند زمان زیادی می باشد تا آبی که در قسمت زیرین این کودها قرار گرفته است تبخیر شده تا بتوان جامدات کود را جدا نمود که این موضوع علاوه بر اشغال زمین های کشاورزی به مدت طولانی، زمان زیادی را  به آب های آلوده  می دهد که به سطوح پایینی و آب های زیرزمینی نفوذ کرده و منجربه آلودگی آب های زیرزمینی گردد.
2- باتوجه به سیستم فنی و باتلاقی بودن استخرهای موجود امکان کارکرد نیروی انسانی و ماشین آلات جهت جداسازی کود از آب وجود نداشته و این موضوع باعث ایجاد تعدد استخرهای کود گردیده و بخش زیادی از زمین های کشاورزی را آلوده و غیر قابل استفاده کرده است.
3-از دیگر مشکلات این استخرها  می توان به این موضوع اشاره کرد  که به هنگام بارندگی های شدید فصلی کنترل دبی خروجی استخرها از دست رفته و باعث نفوذ آلودگی در زمین های پایین دست که عمدتا کشاورزی می باشند شده ومشکلات زیست محیطی عدیده و اعتراضات مالکان زمین های مذکور را به دنبال داشته است.
4- به علاوه مشکلات ذکر شده، زمین هایی که از آن ها به عنوان این استخرهای خاکی انباشت کود استفاده می شود بعد از گذشت سال ها حتی پس از جابه جایی و تخلیه کود به هیچ عنوان جهت زیرکشت رفتن قابل استفاده نخواهند بود.


environment

ساخت استخر ژئوممبران راه حل حذف استخرهای خاکی
در این خصوص بهتر است به جای استفاده از تعداد بالای استخرهای کود یک استخر را برای جمع آوری کود مایع در نظر گرفت و با ایجاد زیرساخت مناسب از جمله استفاده از ژئوممبران در کف استخر به گونه ای که قابلیت ورود ماشین آلات جمع آوری کود از جمله لوگان را داشته باشد تا بتواند کودهای مایع انباشته شده را که جامدات آن همواره روی سطح آب را می پوشاند و نیازمند مدت زمان زیادی هستند تا آبی که در قسمت زیرین این کودها قرار گرفته است تبخیر شده را از قسمت جامد آن ها جدا نمایند.
 بدین ترتیب با ساخت استخرهای ژئوممبران که به هیچ عنوان امکان نفوذ کود مایع را به سطوح پایینی خاک نمی دهد باعث می شود که دیگر نیاز به زمان طولانی جهت تبخیر مایعات و تبدیل به کود خشک و قابل برداشت نباشد. در نتیجه به محیط زیست، آب های زیرزمینی و بخش های کشاورزی آسیبی وارد نخواهد شد.

environment

کمک به حل معضلات زیست محیطی
ما انسان‌ها به عنوان یکی از هزاران گونه‌های زیستی که روی زمین زندگی می‌کنیم در طول سال‌های گذشته مهمان خوبی برای این سیاره نبوده‌ایم.در این راستا با توجه به مشکلات ذکر شده و با توجه به اینکه در اکثر کشورهای توسعه یافته این مشکل حل شده است امید است که با راهکار ارائه شده و همچنین همکاری و حمایت شرکت های پیشرویی در زمینه محیط زیست، یکی از معضلات زیست محیطی  بحرانی حاکم در تمام دامداری های ایران حل شود.


 

آمار بازدیدکنندگان

امروز149
دیروز120
این هفته551
این ماه3365
در مجموع101010

اطلاعات بازدیدکننده
  • IP: 54.152.5.73
  • Browser: Unknown
  • Browser Version:
  • Operating System: Unknown

افراد آنلاین
1
نفر آنلاین

1403-01-09

راه های ارتباطی

تلفن تماس:

09123290207

آدرس شرکت:

کیلومتر 80 جاده قدیم کرج-قزوین، بعد از کارخانه سیمان، ابتدای جاده امامزاده ابوالحسن

ایمیل:

info@msHeev.ir
sale@msHeev.ir

اینستاگرام ما:

Mandegar_sazeh_Heev_agriculture
Mandegar_sazeh_Heev_livestock

عضویت در خبرنامه

مطالب پربازدید