• 02645362989
  • 09123290207
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مدیریت گازهای گلخانه ای

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

گاز گلخانه‌ای
به گازی که در جو یک سیاره وجود دارد گفته می‌شود که در محدوده ی فروسرخ به جذب و انتشار پرتوها می‌پردازد. این فرایند سبب اساسی اثر گلخانه ای است. گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زمین که به‌طور طبیعی در آن وجود دارند شامل بخار آب، کربن دی اکسید،متان، دی نیتروژن مونو اکسید و اوزون می‌باشند اما فعالیت‌های بشری، بر میزان بسیاری از این گازها در جو افزوده‌است.

تقریباً همه کسانی که با اصطلاح "گازهای گلخانه‌ای" آشنا هستند، دی‌اکسید کربن را به عنوان معرف این گروه از گازها می‌شناسند. در جو زمین وقتی اشعه‌های خورشید به سطح زمین می‌رسند، بخشی از آنها جذب می‌شود و سطح زمین را گرم می‌کند، زیرا سطح زمین بسیار سردتر از خورشید است. در نتیجه امواج را با طول موج بلندتری نسبت به خورشید منتشر می‌کند.
اشعه‌های خورشید هم پس از برخورد با زمین با طول موج بلندتری منتشر می‌شوند. از طرف دیگر جو زمین امواج با طول موج بلندتر را راحت‌تر جذب می‌کند. به این ترتیب این امواج بازگشتی از زمین جذب اتمسفر می‌شود. جذب این امواج سبب گرم شدن جو می‌شود.
این عمل به خودی خود مضر نیست. اما زمانی که گازهای گلخانه‌ای در سر راه این امواج بازگشتی قرار می‌گیرند، مضرات بیشتر می‌شود. پیش از دخالت انسان در طبیعت، جو زمین همیشه بخشی از امواج خورشید را در خود نگه می‌داشت که سبب می‌شد هوای کره خاکی ما به اندازه مناسبی برای زیست، گرم باشد.
پس از آنکه انسان‌ها وارد ماجرا شدند، با تولید گازهای گلخانه‌ای میزان جذب اشعه‌های خورشید را افزایش دادند.
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد در طول یکصد سال گذشته میانگین دمای هوا در نزدیکی سطح زمین بین 0.18 تا 0.74 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

نقش انسان در تولید گاز های گلخانه ای
حال که می دانیم گازهای گلخانه ای چه هستند نقش انسان در تولید آن ها و تحمیل گاز های گلخانه ای به کره ی زمین مشهودتر است. فعالیت های انسانی و سوزاندن سوخت های فسیلی منجر به تولید درصد بیشتری دی اکسید کربن و آزاد سازی آن در جو زمین می شود. قبل از آن مقدار گازهای گلخانه ای در جو کم بود، اما با رشد جمعیت و افزایش استفاده از نفت و زغال سنگ ترکیب گازهای اتمسفر نیز تغییر کرد و غلظت گازهای گلخانه ای از حدود 270 واحد به 367 واحد رسید.از طرفی حیواناتی نظیر گاو در بازدم خود متان تولید می کنند و پرورش گاو به منظور تولید غذای انسان در سطح جهان منجر به افزایش تولید متان می شود. گفته می شود که اثر گلخانه ای متان حدود 4 برابر اثر گلخانه ای دی اکسید کربن است. مواد شیمیایی نظیر هیدروفلوئورو کربن ها و پرفلوئورو کربن ها سبب تخریب لایه اوزون و افزایش عبور تابش های خورشید می شوند.

بحران گرمایش جهانی و گازهای گلخانه ای
گرمایش کره ی زمین تا قبل از ورود انسان به این حیطه و تولید گاز ها به عنوان خروجی صنایع، به صورت طبیعی بود و گرمای زمین همواره به حدی بود که حیات در آن بقا پیدا کند. اما پژوهش ها نشان می دهند که با ورود انسان و پس از انقلاب صنعتی شاهد پدیده ی گرمایش جهانی هستند و ورود بی رویه ی انواع گاز های گلخانه ای که مشهورترینشان کربن دی اکسید است سبب افزایش دمای جهان و در نتیجه آب شدن یخ های قطبی گشته است.  در طول تاریخ زمین، آب و هوا به طور مداوم و با یک روند آهسته طی صدها و هزاران سال تغییر کرده اما تغییرات اقلیمی اکنون تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی با سرعت بسیار بیشتری در حال وقوع است. کارشناسان مطالعات جوی در گزارشی که به تازگی منتشر شده هشدار داده‌اند که درصورتیکه رهبران جهان در دستیابی به توافق برای کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ ناکام بمانند، ۱۰ میلیون نفر بر اثر "افزایش شدید دما" جان خود را از دست خواهند داد.

استراتژی های کاهش انتشار گاز گلخانه ای
-کاهش استفاده از انرژی الکتریسیته
-کاهش فرایند صنعتی روی مواد
-کاهش بسته بندی
-کاهش الزامات دفع ضایعات

راهکار محققان در جهت کاهش تولید کربن دی اکسید

محققان حوزه محیط زیست معتقدند اگر روزانه هر فرد یک کیسه پلاستیکی کمتر وارد چرخه طبیعت کند، کمک بزرگی به محیط زیست می‌شود. استفاده از کیسه‌های کاغذی و قابل بازیافت راه حل مناسبی برای جایگزینی با کیسه‌های پلاستیکی است. همچنین برخی دیگر از راهکارها به شرح زیر هستند:
-پیاده‌روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی
-خاموش کردن ماشین در ترافیک یا هنگام توقف -خاموش‌کردن چراغ‌های اضافی در منزل و محل کار
-استفاده از پلاستیک‌های قابل بازیافت
-عایق‌کردن پنجره‌ها و درها
-کاشت درخت در فضای سبز حیاط
-استفاده از کودطبیعی و کمپوست در باغبانی

به یاد داشته باشید، این تلاش‌ها شاید به ظاهر ساده و کم اهمیت باشند، ولی تاثیر مهمی در زمین پاک و هوای سالم دارند.
زمین خانه ما و نوادگانمان است، در حفظ آن نهایت تلاش را داشته باشیم.


 

آمار بازدیدکنندگان

امروز138
دیروز146
این هفته553
این ماه1886
در مجموع103358

اطلاعات بازدیدکننده
  • IP: 3.131.110.169
  • Browser: Unknown
  • Browser Version:
  • Operating System: Unknown

افراد آنلاین
1
نفر آنلاین

1403-01-30

راه های ارتباطی

تلفن تماس:

09123290207

آدرس شرکت:

کیلومتر 80 جاده قدیم کرج-قزوین، بعد از کارخانه سیمان، ابتدای جاده امامزاده ابوالحسن

ایمیل:

info@msHeev.ir
sale@msHeev.ir

اینستاگرام ما:

Mandegar_sazeh_Heev_agriculture
Mandegar_sazeh_Heev_livestock

عضویت در خبرنامه

مطالب پربازدید